Lösgjordhet del 2 – övningar

Läs även kapitlet Lösgjordhet del 1,
Variera ridningen
igångsättning

Det är inte alltid lätt att veta hur man får sin häst lösgjord. Ibland kan man rida omkring utan att ha någon plan för sitt ridpass. Kanske har man inte så mycket verktyg att ta till? Här kommer lite exempel på lösgörande övningar!

Övergångar – Växla gångart och tempo! Detta gör att hästen från början blir lyhörd för dina hjälper. Då har man redan från början renodlat sina hjälper från skänkel, hand och säte, vilket gör att häst och ryttare förstår varandra och resten av ridpasset flyter på bättre. Dessutom engageras rygg och bakben, till skillnad från när man endast rider runt i samma gångart och tempo. Allt man kan göra för att påverka hästen, ska man göra. Travar man runt 20 varv på samma volt, i samma tempo och gångart och helt plötsligt ska göra en övergång till skritt eller galopp, kan man inte räkna med att det blir en bra övergång.

Sidvärts – Skänkelvikning och framdelsvändning är bra och lösgörande övningar. Man renodlar de sidförande hjälperna, men även de framåtdrivande/förhållande hjälperna och vikthjälperna. Se film!

Läs även mer om framdelsvändning och skänkelvikning

Böjda spår – Det är viktigt att man kan rida på böjt spår i båda varven och inte bara rakt fram. För att det ska ha en lösgörande effekt krävs att man rider lika i båda varven samt att man har hästen böjd och ställd efter voltens storlek. Innersidans muskler kortas och yttersidans muskler sträcks ut, vilket lösgör hästen. Det är alltså muskulaturen som gör hästen böjd, inte skelettet. Läs mer om böjda spår här

 

Klättring och uteritt – Att värma upp hästen med en liten uteritt är väldigt effektivt! Framför allt klättring
engagerar musklerna i hals, rygg och bakben och både lösgör och stärker hästen. Man ska alltid ha lätt sits när man klättrar. I uppförsbacke ska man också luta sig framåt, för att inte hamna i bakvikt och rubba hästens balans. När man klättrar neråt ska man vara mer upprätt, men försöka att inte sitta för djupt i sadeln utan lätta något. Tänk på att inte klättra i för branta nedförsbackar.

uteritt

  • Bommar – Att ta hjälp av bommar, både på marken och något upphöjda är lösgörande och stärkande för
    hästen. Travbommar är särskilt bra, helst minst 5 stycken. Man kan börja med att ha dem på marken och efter ett par gånger kan man höja upp dem ca 10-15 cm. Ett bra tips är att höja upp bommarna bara på ena sidan, höger respektive vänster på varannan bom (se bild). Det inbjuder till att hästen travar på mitten av bomserien. Höjer man bommarna på detta sätt, kan man höja upp något högre för att det ska ge bra effekt.

bommar

  • Gymnastikhoppning – Steget efter bommar kan vara att hoppa lite lättare gymnastik, t.ex. en studsserie eller hoppa enstaka hinder i trav. Detta kan man göra lite lätt på låg höjd även med dressyrsadel. Sådana gymnastikövningar gynnar dressyrpasset sedan! Är det däremot hoppning som är huvudfokus det ridpasset och man kanske vill hoppa lite högre så är hoppsadel att föredra.

55a studs
Läs mer om gymnastikhoppning här

Viktigt att komma ihåg är att allt som innefattar bommar, hinder och sidvärts kräver en stunds uppvärmning före. Skritta på lång tygel i minst 5 minuter och gå sedan över till trav och galopp i lång och låg form. Här kan man lägga in övergångar, tempoväxlingar och ridning i båda varven växlat rakt och böjt spår, på stora volter ca 20 m. Man kan alltså inte sitta upp och börja direkt med att trava upphöjda bommar, rida små volter och flytta sidvärts det allra första man gör. Detta skapar bara motstånd hos hästen och kan dessutom leda till skador. Fel utfört kan dessa övningar ge motsatt effekt mot vad man önskar. Det är därför viktigt att inte göra något som hästen inte är redo för. Blir hästen uppenbart mer spänd av att t.ex. flytta sig sidvärts är det bättre att göra en annan övning som gör hästen avspänd, för att kanske senare gå tillbaka till en sidvärtsövning. Som ryttare gäller det att inte låta envisheten ta över alltför mycket utan att ha tålamod och förståelse för att hästen behöver tid.

Ta alltid hjälp av en duktig tränare som du har förtroende för! Tillsammans kan ni utveckla ett bra system för uppvärmningen som fungerar både för dig och för hästen.

angeutvaldbild